miercuri, 19 martie 2014

Promulgarea Legii regenerabilelor facută fără respectarea prevederilor Constituţionale

Legea 23/2014 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea și completarea Legii 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie a fost promulgată fără respectarea prevederilor Constituției și a Legii 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, considera avocaţii McGregor & Partners. În ceea ce priveste promulgarea Legii 23/2014 Preşedintele României a procedat la promulgare fãrã a aştepta, potrivit prevederilor constituţionale, decizia Curţii Constituţionale, care a fost învestitã chiar de acesta, în vederea exercitãrii unui control a priori de constituţionalitate, prin sesizarea transmisã în 26/03/2014. Obiectul sesizãrii îl reprezintă încãlcarea articolului 108 (3)din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene, privind procedurile de notificare a Comisiei Europene în cazul modificãrii unei scheme de sprijin, fapt ce poate atrage declanşarea unei proceduri de infringement împotriva României”, spun avocaţii McGregor & Partners. Aceştia mai susţin că potrivit art. 77 (3) din Constituţie, dacă Preşedintele cere verificarea constituţionalităţii legii, promulgarea ei se face în cel mult 10 zile de la primirea deciziei Curţii Constituţionale, prin care i s-a confirmat constituţionalitatea. Raţiunea pentru care promulgarea unei legi supuse controlului de constituționalitate înainte de promulgare, se face cu respectarea condiției sine qua non mai sus expuse, este una întemeiatã, respectiv evitarea promulgãrii unei legi neconstituţionale”, explică aceştia. Prevederile Legii 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale („Legea 47/1992”) menţioneazã clar cã „prevederile legii se completeazã cu normele din Codul de procedurã civilã, excepţie fãcând prevederile privind stingerea, întreruperea sau suspendarea litigiului”. Având în vedere cã retragerea sau renunţarea la acţiune, sau la drept sunt toate incidente procedurale ce duc la stingerea litigiului, acestea nu pot fi efectuate în faţa Curţii Constituţionale. Prin urmare, Preşedintele ca subiect de sezinã, nu poate sã-şi retragã sesizarea, acesta având obligaţia de a aştepta decizia Curţii Constituţionale cu privire la sesizarea introdusã chiar de acesta. În prezent, singura modalitate de efectuare a unui control de constituţionalitate cu privire la prevederile legii nr. 23/2014 mai poate fi efectuat de Curtea Constituţionalã, doar în cazul în care va fi învestitã cu soluţionarea excepţiilor de neconstituţionalitate, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial sau direct de Avocatul Poporului”, mai precizează avocaţii McGregor & Parners. Investitorii rămân sceptici în privinţa îmbunătăţirii climatului de afaceri Reprezentanţii locali ai unor companii din domeniul regenerabilelor au declarat pentru Green Report că promulgarea Legii pentru aprobarea OUG nr. 57/2013 privind modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie nu are nicio relevanță pentru mediul investiţional. Ordonanța oricum își producea efectele, iar faptul ca președintele a promulgat-o nu are nicio relevanță. Singurul lucru bun pe care îl așteptăm este ok-ul din partea Comisie Europene pentru tariful reglementat (feed-in-tariff – n.r.) pentru proiectele mai mici de 1 MW”, a spus Valentin Macec, country manager Phono Solar. Acesta a explicat că proiectele de mici dimensiuni de 5 kW sau 10kW reprezintă acum viitorul pentru sectorul fotovoltaic. Producția locală și consumul local va fi benefic pentru toată lumea”, a punctat Macec. Acesta a adăugat că pentru acest an proiectele din solar, de peste 1 MW, inaugurate vor fi la aproximativ 30% din totalul realizat în 2013. De asemenea, Adrian Goicea, country manager Iberdrola, a sublinita faptul că, din cauza mediul investiţional instabil creat de numeroasele modificări legilative, compania-mamă a decis abandonarea tuturor investiţiilor din România. Nu prea mai contează, oricum proiectele noastre eoliene au căzut. Am renunţat la instalarea a 600 MW. Am rămas doar cu parcul de 80 MW din Mihai Viteazu”, a spus Adrian Goicea. În 2008, Iberdrola a cumpărat de la Eolica Dobrogea 50 de proiecte eoliene, cu o capacitate totală de 1.600 MW, şi a anunţat că va finaliza toate investiţiile până în 2017, în colaborare cu Eolica. Iberdrola s-a retras, în urmă cu aproximativ trei ani, şi din proiectul construcţiei reactoarelor nucleare 3 şi 4 de la central de la Cernavodă. Preşedintele României a semnat joi, 13 martie 2014, Decretul privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 57/2013 privind modificarea și completarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie. Astfel, legea nr. 23/2014 privind aprobarea OUG nr. 57/2013 a fost publicatã în Monitorul Oficial nr. 184/14.03.2014 şi produce efecte juridice.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu